Amaç ve Görevleri

26.12.2012 426

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ AMAÇ VE İLKELERİ REHBERLİK HİZMETLERİ NEDİR?

1. Psikolojik Danışma Hizmetleri

2. Oryantasyon Hizmeti

3. Bireyi Tanıma Hizmeti

4. Bilgi Toplama ve Yayma Hizmeti

5. Yöneltme ve Yerleştirme Hizmeti

6. İzleme ve Değerlendirme Hizmeti

 

REHBERLİK HİZMETLERİ

"Rehberlik, seçimler ve uyum yapmada, problem çözmede bir kişinin diğerine verdiği yardımdır" (Jones, 1963) "Rehberlik, problem çözebilmesi, bağımsız hale gelebilmesi ve içinde yaşadığı toplumun sorumlu bir üyesi olabilmesi için bireye verilen yardım sürecidir" (Glanz, 1964) "Rehberlik, demokratik ortam içinde bireyin kapasite ve yeteneklerini en uygun biçimde geliştirmeyi amaçlayan ve uzman kişilerce verilen tüm eğitim programının bir parçası olarak sunulan hizmetlerdir" (Mortensen ve Schmuller, 1966) "Rehberlik, bireye kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru kararlar vererek özünü gerçekleştirebilmesi için yapılan sistematik ve profesyonel yardım sürecidir" (Kuzgun, 1992) "Rehberlik, bireye, kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini kendine en uygun düzeyde geliştirmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce verilen psikolojik yardımdır." (Kepçeoğlu, 2001) Bu tanımlardan hareketle aşağıdaki genellemeleri yapabiliriz.

1. Rehberlik bir süreçtir.

2. Rehberlik bireye yardım etme işidir.

3. Rehberlik yardımı bireye dönüktür.

4. Rehberlik bilimsel ve profesyonel bir yardımdır.

5. Rehberliğin esası bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir

. PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK HİZMETLERİ

Psikolojik danışma "Bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüzyüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir." (Gibson ve Mitchell, 1990) Yardımı alan kişiye "danışan", yardımı verene de "psikolojik danışman" denir.

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANIN İLKELERİ

Bir hizmet bireye götürülürken belli başlı temel ilkeler içerisinde verilmelidir. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetinde insan faktörü temel olduğu için aşağıda vereceğimiz ilkelerin önemi daha da artmaktadır.

1- Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir

2- İnsan saygıya değer bir varlıktır

3- Rehberlik hizmetlerinden yararlanmak isteğe bağlıdır

4- Rehberlik hayat boyu yararlanılabilecek bir hizmettir

5- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde gizlilik esastır

6- Rehberlik tüm öğrencilere açık bir hizmettir

7- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ilgililerin işbirliği ile yürütülmelidir

8- Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetlerinde bireysel farklara saygı esastır

9- Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetleri hem bireye hem de topluma karşı sorumludur.

10- Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANIN SINIRLILIKLARI

Rehberlik ve psikolojik danışma, "her derde deva" bir hizmet değil, sınırlılıkları olan bir hizmetler bütünüdür. Bireyin tanınması ancak bu hizmetlerden yararlanmak isteyen kişinin kendisi, anne babası, öğretmeni, yöneticisi ile anlayış ve işbirliği yapabildiği ölçüde gerçekleştirilebilmektedir

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ÇALIŞMALARIMIZ LİSE REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ BİREYSEL GÖRÜŞMELER : •

Öğrencilerimiz istedikleri zaman Rehberlik Servisinden randevu alarak görüşmeye gelmektedirler. • Bireysel görüşmelerde amacımız öğrencinin kişisel , eğitsel ve mesleki sorunlarını onun yerine çözmek değil; ona bunları çözebilme becerisi kazandırmaktır. • Görüşmelerimizde bireye ait bilgiler tamamen gizli kalmaktadır.

AİLE GÖRÜŞMELERİ : •

İsteyen her velimiz ihtiyaç duydukları zaman bir gün öncesinden randevu alarak Rehber Öğretmenimizle görüşme yapmaktadır. • Görüşmelerin içerikleri her öğrenciye göre farklılaşmaktadır ve gizlilik esastır.

GRUP REHBERLİĞİ ETKİNLİKLERİ : Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisi her hafta tüm sınıf düzeyleri için ayrı ayrı Grup rehberliği etkinlikleri düzenler ve bu etkinlikler rehberlik saati içinde ya sınıf rehber öğretmeni tarafından , uzmanlık gerektiren durumlarda da rehber öğretmenin kendisi tarafından öğrencilerimize sunulur.Bu yıl yapılmış olan ve yapılacak olan etkinliklerden bazı örnekler : •

Ergenlik Dönemi ve sorunları •

Etkin Çalışma Yöntemleri •

Sınav Kaygısı • Sağlıklı İletişim Kurma Yolları ...vs.

YENİ DURUMA UYUM ÇALIŞMALARI ( ORYANTASYON ) •

Özellikle okulumuza yeni gelen öğrencilerimiz ve her yılın başında tüm sınıf düzeylerimiz kılık- kıyafet, ödül- disiplin, sınıf geçme- sınav yönetmelikleri hakkında bilgilendirilirler. Öğrenci ve velilerimizin yeni durumlara kolay uyum sağlayabilmeleri için Rehberlik Servisimiz, değişen her yönetmeliği kitapçık haline getirerek öğrenci ve velilerimizi bilgilendirmektedir. Bu yıl yapmış olduğumuz ve yapacağımız çalışmalardan bazı örnekler : • Ortaöğretim Kurumları Yeni Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği Kitapçığı • Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği • Alan Seçimi Kitapçığı

DERS SEÇİMİ : 9. Sınıf öğrencilerine alan seçimleri için :

• Kendini Değerlendirme Envanteri uygulayarak ve bunun sonuçlarını velilerimizle paylaşarak ,

• Alan seçimi anketleri uygulattırarak ,

• En az bir bireysel görüşme yaparak ,

• Kariyer Eğilim Testi uygulayarak, •

Seçmeyi planladıkları alanın üniversite bölümüyle bağlantılarını fark ettirerek,

• Velisiyle birlikte son bir görüşme yapıp, yaşamlarındaki en önemli kararlarını doğru vermelerine yardımcı olmak hedeflenmektedir.

MESLEK SEÇİMİ :

Yine 9. Sınıf öğrencilerimizin mesleki yetenek , ilgi ve değerlerini belirlemeyi hedefleyen bu çalışmanın sonucu grafiklerle ifade edilmektedir. Bu grafikler konusundaki bilgilendirmeyi öğrenci ve velilerimize Rehberlik Servisimiz yapmaktadır.

ÜNİVERSİTE TANITIMLARI :

• Servisimizin üniversitelerden talep ettiği tanıtım broşür ve CD ler öğrencilerimizi bilgilendirmek amacıyla kullanılmaktadır. • Her yıl 9. sınıf Öğrencilerimizle ODTÜ Tanıtım Fuarı, 10. 11. ve 12. sınıf öğrencilerimizle de uygulanan anketler sonucunda belirlenen üniversitelere geziler düzenlenmektedir.

MESLEK TANITIMLARI :

Öğrencilerimiz Rehberlik Servisinden istedikleri meslekle ilgili broşür, kitapçık ve bilgiyi alabilmektedirler. • Öğrencilerimizin ilgi duydukları meslekleri belirlemek adına meslek anketi uygulanmaktadır.

KARİYER GÜNLERİ :

Öğrencilerimizin tanımak istedikleri meslek grubunu icra eden kişiler okulumuza davet edilerek meslekler konusunda ayrıntılı olarak bilgilendirilmeleri sağlanmaktadır.

İŞ YERİ ZİYARETLERİ

Öğrencilerimizin tanımayı istediği meslekler doğrultusunda iş yeri ziyaretleri düzenlenmekte ve meslek elemanları çalıştıkları ortamda gözlemlenebilmektedir.

DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSİMİZ

Rehberlik Servisimiz öğrencilerimizi okul yönetiminde aktif hale getirmek ve ihtiyaçlarını dile getirmelerini sağlamak amacıyla Okul Meclisi çalışmalarını organize etmekte ve yürütmektedir. Her ay bu meclis rehber öğretmen gözetiminde toplanmakta ve öğrenci sorunlarına çözüm üretilmeye çalışılmaktadır. Meclisin oluşumu tamamen demokratik seçim yoluyla yapılmakta Meclis Başkanı seçiminde tüm lise öğrencilerimiz gizli oy kullanmaktadır. Böylece öğrencilerimiz küçük bir seçim deneyimi yaşamaktadırlar.

SUNUMLAR :

Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisimiz tüm öğrenci ve velilerimizi kapsayan genel konularda sunumlar yapmak tadır : • Ders Seçimi • Yeni ÖSS Sistemi • Verimli Çalışma Teknikleri,Ergenlik,Stresle Başa Çıkma,Empati ...vb

VELİ BROŞÜRLERİ : Her veli toplantısında ve gerek duyulduğunda velilerimizle rehberlik servisinin hazırladığı broşürler paylaşılmaktadır.

PANO ÇALIŞMASI : Her ay belli konular dahilinde rehberlik panosu hazırlanmakta ; bu pano aracılığıyla bilgilendirme ve duyurular yapılmaktadır.

REHBERLİK BİRİMİNDE UYGULANAN TEST VE ENVANTERLER:

• Öğrenci Tanıma Formu • Problem Tarama Testi •

Çalışma Davranışını Değerlendirme Ölçeği

• TKT (9-11) Uygulaması •

Başarısızlık Nedenleri Anketi •

Sınav Kaygısı ölçeği (Gevşeme Tekniği Öğretilmektedir)

• Cümle Tamamlama Testi • Burdon Dikkat testi

• Mesleki Olgunluk Ölçeği

• Otobiyografi

ÖĞRENCİ KULÜPLERİ : Her yılın başında öğrencilerimizin ilgi ve yeteneklerine uygun kulüp seçimi yapılmaktadır.